• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
جستارهای زبانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
شماره شماره 7 (پیاپی 42)، ویژه نامه زمستان (1396)
شماره شماره 6 (پیاپی 41) (1396)
شماره شماره 5 (پیاپی 40) (1396)
شماره شماره 4 (پیاپی 39) (1396)
شماره شماره 3 (پیاپی 38) (1396)
شماره شماره 2 (پیاپی 37) (1396)
شماره شماره 1 (پیاپی 36) (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
گشمردی, محمود رضا. (1396). آموزش زبان با رویکرد شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبان خارجی. جستارهای زبانی, 8(شماره 4 (پیاپی 39)), 47-70.
محمود رضا گشمردی. "آموزش زبان با رویکرد شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبان خارجی". جستارهای زبانی, 8, شماره 4 (پیاپی 39), 1396, 47-70.
گشمردی, محمود رضا. (1396). 'آموزش زبان با رویکرد شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبان خارجی', جستارهای زبانی, 8(شماره 4 (پیاپی 39)), pp. 47-70.
گشمردی, محمود رضا. آموزش زبان با رویکرد شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبان خارجی. جستارهای زبانی, 1396; 8(شماره 4 (پیاپی 39)): 47-70.

آموزش زبان با رویکرد شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبان خارجی

مقاله 4، دوره 8، شماره 4 (پیاپی 39)، مهر و آبان 1396، صفحه 47-70  XML | اصل مقاله [English] اصل مقاله (249 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
محمود رضا گشمردی
دانشیار زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
بشر از دیرباز در جست‌و‌جوی درک فرآیندهای ذهنی در استدلال، تصمیم‌گیری، یادگیری و سایر فعالیت­های ذهنی بوده است؛ اما مطالعة علمی ذهن انسان از چند دهة قبل با پیدایش علوم شناختی آغاز شد. برخی علوم نیز برای به‌روزمانی و دستیابی به دستاوردهای جدید، به علوم شناختی گرایش پیدا کردند و پسوند شناختی در بسیاری از این علوم به‌کار رفت. آموزش زبان نیز به‌عنوان یک علم میان‌رشته‌ای‌ باید از دستاوردهای علوم شناختی برای متحول و به‌روز شدن بیشتر بهره­مند شود و درعمل از آن‌ها استفاده کند. پیوند مستقیم میان آموزش زبان و علوم شناختی اندکی مشکل به‌نظر می‌آید؛ به همین دلیل، به علومی مثل روان­شناسی شناختی، زبان­شناسی شناختی و علوم اعصاب شناختی نیاز است تا تعامل و تلفیق آموزش زبان و علوم شناختی ممکن شود. هدف این مقاله، طرح و بررسی مبانی نظری آموزش زبان با رویکرد شناختی با استفاده از علوم اعصاب شناختی و ارائة مبنایی برای انجام تحقیق میدانی در این زمینه است. در این پژوهش، درپی یافتن پاسخ برای دو پرسش هستیم؛ اینکه تا چه اندازه می­توانیم علوم اعصاب شناختی را در آموزش زبان به‌کار بریم و رویکرد یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز چه کاربردی در آموزش زبان دارد. براساس این پژوهش، علوم اعصاب شناختی که عملکردهای شناختی را با توجه به عملکرد و ساختار مغز مطالعه می‌کنند، مبنای نظری مناسبی برای آموزش زبان با رویکرد شناختی به‌شمار می‌روند و رویکردهای آن‌ها‌ در آموزش زبان بسیار کاربرد دارد؛ مانند اصول یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز که دانستن و کاربرد آن‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری زبان خارجی بسیار مفید و راهگشا است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آموزش زبان خارجی؛ رویکرد شناختی؛ علوم اعصاب شناختی؛ رویکرد یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز
موضوعات
روان شناسی زبان
عنوان مقاله [English]
Cognitive Teaching: Importance of Cognitive Neuroscience in the Teaching of Foreign Languages
نویسندگان [English]
Mahmoud Reza Gashmardi
Associate Professor of French Language Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
For a long time ago, man has sought to understand the mental processes in reasoning, decision making, learning and other mental activities. But the scientific study of the human mind began a few decades ago with the advent of cognitive science. In order to be update and have access to new developments, some sciences tend to cognitive science as the use of the term ‘cognitive’ shows it and amongst them we can mention ‘cognitive psychology’, ‘cognitive linguistics’, ‘cognitive neuroscience’, and so on. Language teaching, as an interdisciplinary science, should take advantage of contributions from cognitive science to develop and to use them in practice. At first, it may seem a little hard to make a direct link between language teaching and cognitive science. For cooperation and integration of language teaching and cognitive science, the approaches of several subfields such as ‘cognitive psychology’, ‘cognitive neuroscience’ and ‘cognitive linguistics’ sound significant. The passage of the current teaching strategies to learning with cognitive landscape raises the questions that it must clarify them. In this article, based on a descriptive-analytic methodology, we sought to answer two questions: To what extent could cognitive neuroscience provide the theoretical basis for cognitive learning? To what extent could the teaching-learning approach based on the brain be used in language teaching? In this study, it is argued that the implications of cognitive science go beyond theoretical aspects. Language teaching can apply them in several cases including the methodology of teaching. Cognitive science provides a solid basis for practice and language teaching, for example, the knowledge and use of the principles of teaching and learning based on the brain can be very helpful in the process of teaching-learning foreign languages.
 
کلیدواژه ها [English]
Foreign Language Teaching, Cognitive Approach, Cognitive Neuroscience, Brain-based Approach to Learning and Teaching
مراجع
  • ادلمن، جرالد (1387). زبان و آگاهی. ترجمة رضا نیلی­پور. تهران: نیلوفر.
  • اُلسون، متیو و هرگنهان، بی. آر. (1390). مقدمه­ای بر نظریه­های یادگیری. ترجمة علی‌اکبر سیف. چ 18. تهران: نشر داوران.
  • پورافکارى، نصرت‌الله (1389). فرهنگ جامع روان‏شناسى روان‏پزشکى. چ 7. تهران: فرهنگ معاصر.
  • تلخابی، محمود (1378). «برنامة درسی مبتنی‌بر مغز». نوآوری‌هایآموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. س 7. ش 26.
  • تلخابی، محمود (1391). «پیوند میان علوم اعصاب و تربیت: چالش­ها و امیدها». تازه­های علوم شناختی دکتر سید کمال خرازی. س 14. ش 12.
  • جنسن، الف. (1384). مغز و آموزش. ترجمة لیلی محمد حسین و سپیده رضوی. تهران: مدرسه.
  • خرازی، کمال (1385). «یادگیری در رویکرد شناختی». تازه­های علوم شناختی دکتر سید کمال خرازی. س 8. ش 4.
  • غفارثمر، رضا؛ طبسی مفرد، فاطمه و رامین اکبری (1393). « تفاوت شناختی در سرعت نامیدن تصویر میان مردان و زنان دوزبانة فارسی‌ـ‌ انگلیسی». جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس.د 5. ش 2 (پیاپی 18).
  • کین، رنیت ناملا، جوفری کین، کارول مک کلینتاک و کارل کلیمک (1394). دوازده اصل یاددهی‌ـ ‌یادگیری در عمل. ترجمة اصغر نوری امام­زاده­ای. تهران: نوشته.
  • گشمردی، محمودرضا (1384). «نقش حافظه در فرآیند یادگیری زبان خارجی». پژوهش زبان خارجی دانشگاه تهران. ش 28. صص 156-133.
  • گشمردی، محمودرضا (1389). «اضطراب در کلاس زبان خارجی» (به زبان فرانسه). مطالعات زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید چمران اهواز، ش 1.
  • م‍ح‍س‍ن‍ی‌، ن‍ی‍ک‌‌چ‍ه‍ره‌ (1392). نظریه‌ها در روان‌شناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: جاجرمی.
  • مهرمحمدی، محمود و محمدحسین امیر تیموری (1383). برنامة درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم‌اندازها. مشهد: آستان قدس رضوی.
  • میزیاک، هنریک و س‍ک‍س‍ت‍ون‌، وی‍رج‍ی‍ن‍ی‍ا اس‍ت‍اوت (1376)‌. تاریخچه و مکاتب روان‏شناسى. ترجمة احمد رضوانى. مشهد: آستان قدس رضوى.
  • نوری، علی و محمود مهرمحمدی (1389). «تبیین انتقادی جایگاه علوم اعصاب، در قلمرو دانش و علم تربیت». تازه­های علوم شناختی دکتر سید کمال خرازی. س 12. ش 9.
  • نیلی­پور، رضا (1393). زبان­شناسی و آسیب­شناسی زبان. تهران: هرمس.
  • ول‍ف‌، پ‍ات‍ری‍ش‍ی‍ا (1392). م‍غ‍ز و فرآیند ی‍ادگ‍ی‍ری‌: ان‍طب‍اق‌ روش‌ه‍ای‌ ی‍ادده‍ی‌‌ـ‌ی‍ادگ‍یری‌ و ع‍م‍ل‍ک‍رد م‍غ‍ز ان‍س‍ان‌. ترجمة داود اب‍وال‍ق‍اس‍م‍ی‌. چ 5‏. ت‍ه‍ران‌‏‫: مدرسه.
    • Rastier, F. (2010). Sémantique et recherches cognitives. Paris: PUF.
    • Lemaire, P. (2005). Psychologie Cognitive. Bruxelles: De Boeck.
    • Gashmardi, M.R. (2010). “L’anxiété et le cours de langue étrangère”. Etudes de Langue et Littérature Française (ELLF). Université Shahid Chamran (ex Gundi Shapour). Ahvaz, Iran, 1/1.Pp. 23-33.

·       میردهقان، مهین‌ناز؛ نجاتی، وحید و گلناز گنجیان (1395). «تفاوت عملکرد حافظة کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان اول و دوم در فارسی‌آموزان چینی‌زبان». جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس. د 7. ش 1 (پیاپی 29).

 

  • Akdeniz, C. et. al. (2016). Learning and Teaching: Theories, Approaches and Models. Editors: Zeki Kaya, Selçuk Akdemir. 2nd Edition.
  • Caine, G. & R. N. Caine (2001). The Brain, Education and the Competitive Edge. Lanhan, MD: Scarecrow Press.
  • Caine, R. N. & G. Caine (1990). “Understanding a brain-based approach to learning and teaching”. Educational Leadership. 48(2). Pp. 66-70.
  • Caine, R. N. & G. Caine (1994). Making Connections: Teaching and Humain Brain. Alexandria, VA: ASCD.
  • Caine, R. N. & G. Caine (1997). Unleashing the Power of Perceptual Change: The Potential of Brain-based Teaching. Alexandria, VA: ASCD.
  • Caine, R. N. & G. Caine (2011). Natural learning for a Connected World: Education, Technology and the Human Brain. New York: Teachers College Press.
  • Caine, R. N.; G. Caine & C. McClintic & K. Klimek (2009). 12 Brain/mind Learning Principles in Action: Developing Excutive Functions of the Human Brain. (2nd Edition). Thousand Oaks, CA Corwin Press.
  • Edelman, G. M. (2004). Wider than the Sky: the Phenomenal Gift of Consciousness. Yale University Press.
  • Ellis, A. K. (2013). Research on Educational Innovations. New York: Routledge 4th ed.
  • Gashmardi, M. R. & A. Zohrevandi (2011). “Impact des techniques de PNL sur l’apprentissage de langue étrangère chez l’enfant”. Recherches en Langue et Littérature Françaises. 5(7). Pp. 11-24.
  • Gashmardi, M. R. (2011). “Impact of NLP techniques on foreign language learning in children”. (in French: “Impact des techniques de PNL sur l’apprentissage de langue étrangère chez l’enfant”). Recherches en Langue et Littérature Françaises  Tabriz University. 5/7, Pp. 11-24 [In French].
  • Gashmardi, M.R. (2006). “The role of memory in the process of foreign language”. Pazhuheshhaye Zanabhaye Khareji: Scientific Publicaion of the Foreign Langues, University of Tehran. No.28 [In Persian].
  • Ghafar Samar, R.; F. Tabassi Mofrad & R. Akbari (2014). “Cognitive differences in picture naming speed among the male and female Persian-English bilinguals”. Language Related Research Tarbiat Modares University. Vol.5, No.2 [In Persian].
  • Given, B. (2002). Teaching to the Brain’s Natural Learning System. Alexandria, VA: ASCD.
  • Hart, L. (1975). How the Brain Works: A New Understanding of Human Learning, Emotion, and Thinking. New York: Basic Books.
  • Hart, L. (1983). Human Brain, Human Learning. New York: Longman, Inc.
  • Jensen, E. (1995). The Learning Brain. Del Mar, CA: Turning Point Publishing.
  • Jensen, E. (2000). “Brain-based learning: A reality check”. Educational Leadership. 57(7). Pp.76-80.
  • Jensen, E. (2005). Teaching with the Brain in Mind. Alexandria. VA: ASCD (2nd Edition).
  • Kharazi, K. (2006). “Cognitive learning approach”. Advances in Cognitive Science Dr. Seyyed Kamal Kharazi. Vol. 8, No. 4 [In Persian].
  • Lemaire, P. (2005). Cognitive Psychology. (In French: Psychologie cognitive). Bruxelles: De Boeck [In French].
  • Mehrmohammadi, M. et. al. (2004). Curriculum: Views, Approaches and Perspectives. Mashhad: Astan Ghods Razavi [In Persian].
  • Mirdehghan, M.; V. Nejati & G. Ganjian (2016). “Working memory in regard to Persian and Chinese words for Persian learners of Chinese”. Language Related Research Tarbiat Modares University. Vol.7, No.1, Tome 29 [In Persian].
  • Mohseni, N. (2013). Theories in Developmental Psychology: Cognition, Social Cognition, Cognition and Emotion. Tehran: Jajarmi [In Persian].
  • Mysiak, H. & V. Staudt Sexton (1968). History of Psychology: An Overview. Grune & Stratton.
  • Nilipour, R. (2014). Linguistics and Language Pathology. Tehran: Hermes [In Persian].
  • Nouri, A. & M. Mehrmohammadi (2010). “Critical explanation of the place of neuroscience in the field of educational knowledge and practice”. Advances in Cognitive Science Dr. Seyyed Kamal Kharazi. Vol. 12, No. 2 [In Persian].
  • Olson, M.H. & B.R.H. Hergenhahn (2008). Introduction to the Theories of Learning. (8th Edition). Pearson.
  • Pourafkary, N. (2010). A comprehensive Dictionary of psychology and psychiatry: English – Persian. Seventh Edition. Tehran: Farhang Moaser.
  • Rastier, F. (2010). Semantics and Cognitive Research (In French: Sémantique et Recherches cognitives). Paris: PUF [In French].
  • Sylvester, R. (1995). A Celebration of Neurons: An Educator’s Guide to the Human Brain. Alexandria, VA: ASCD.
  • Talkhabi, M. (1999). “Brain-based curriculum”.Quarterly Journal of Educational Innovations Organization for Educational Research and Planning. Vol. 14, No. 26 [In Persian].
  • Talkhabi, M. (2012). “The connection between neuroscience and education: challenges and hopes”. Advances in Cognitive Science Dr. Seyyed Kamal Kharazi. Vol. 14, No. 2 [In Persian].
  • Wolfe, P. (2001). Brain matters: Translating Research into Classroom Practice.Alexandria, VA: ASCD.
 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,385
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,044
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.