• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
جستارهای زبانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
شماره شماره 4 (پیاپی 16) (1392)
شماره شماره 3 (پیاپی 15) (1392)
شماره شماره 2 (پیاپی 14) (1392)
شماره شماره 1 (پیاپی 13) (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
نعمت زاده, شهین, روشن, بلقیس, غیاثیان, مریم السادات, غفاری, مهران. (1392). سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6‌ ساله. جستارهای زبانی, 4(شماره 4 (پیاپی 16)), 221-244.
شهین نعمت زاده; بلقیس روشن; مریم السادات غیاثیان; مهران غفاری. "سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6‌ ساله". جستارهای زبانی, 4, شماره 4 (پیاپی 16), 1392, 221-244.
نعمت زاده, شهین, روشن, بلقیس, غیاثیان, مریم السادات, غفاری, مهران. (1392). 'سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6‌ ساله', جستارهای زبانی, 4(شماره 4 (پیاپی 16)), pp. 221-244.
نعمت زاده, شهین, روشن, بلقیس, غیاثیان, مریم السادات, غفاری, مهران. سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6‌ ساله. جستارهای زبانی, 1392; 4(شماره 4 (پیاپی 16)): 221-244.

سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6‌ ساله

مقاله 12، دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16)، آذر و دی 1392، صفحه 221-244  XML | اصل مقاله [English] اصل مقاله (295 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
شهین نعمت زاده1؛ بلقیس روشن2؛ مریم السادات غیاثیان2؛ مهران غفاری 3
1استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2استادیار زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
در دهه‌های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی‌های آن‌ها در زبان‌های مختلف نقش عمده‌ای در تحقیقات زبان‌شناسی و روان‌شناسی ایفا کرده است. این تحقیق برای مقایسة پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در زبان فارسی انجام شده است. این پیچیدگی را بر‌اساس معیار روان‌شناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجیده‌ایم؛ چنانکه 96 کودک را در سه گروه سنی 3- 4، 4- 5 و 5- 6 سال (هر گروه 32 نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی مورد‌نظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روش‌های نشان دادن شکل، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم. نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل- مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی به‌طور کاملاً واضح، پیچیده‌تر از بند موصولی فاعل- فاعل بوده است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: پیچیدگی زبانی؛ بند موصولی فاعل- فاعل؛ بند موصولی فاعل- مفعول؛ زبان فارسی؛ کودکان 3 تا 6 ساله
موضوعات
آموزش زبان؛ روان شناسی زبان؛ زبان‌شناسی
عنوان مقاله [English]
Levels of Complexity of SS and SO Type Relative Clauses in Preschool Persian Speaking Children
نویسندگان [English]
Shahin Nemat Zadeh1؛ Belgheas Roshan2؛ Maryam Sadat Ghiasian2؛ Mehran Ghaffari3
1Assistant Professor, Department of Linguistics, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2Assistant Professor, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
3Ph.D. Student, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In recent decades, processing relative clauses (RCs) and studying their complexity in different languages had an important role in linguistic and psycholinguistic researches. This study is to compare the complexity of two types of Persian RCs: Subject-Subject (SS) type and Subject-Object (SO) type. This complexity is assessed on the psychological criterion of the preschool children’s understanding of the sentences in which these types of RCs are used. 96 Persian native children in three different age ranges of 3-4, 4-5, and 5-6 (each range 32 children) took part in this study. They were presented by the fore-mentioned types of sentences in two different forms of declarative and interrogative sentences, in different ways of showing pictures and realties, and also asking them to follow the order. Then their understanding of these sentences was tested. The results showed that SO type RCs, both in declarative and interrogative forms, were clearly more complex than SS type RCs.        
کلیدواژه ها [English]
Language complexity, SS type relative clauses, SO type relative clauses, Persian, Preschool children
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,887
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,944
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.