1استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2استادیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
در دهههای اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگیهای آنها در زبانهای مختلف نقش عمدهای در تحقیقات زبانشناسی و روانشناسی ایفا کرده است. این تحقیق برای مقایسة پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در زبان فارسی انجام شده است. این پیچیدگی را براساس معیار روانشناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجیدهایم؛ چنانکه 96 کودک را در سه گروه سنی 3- 4، 4- 5 و 5- 6 سال (هر گروه 32 نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی موردنظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روشهای نشان دادن شکل، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم. نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل- مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی بهطور کاملاً واضح، پیچیدهتر از بند موصولی فاعل- فاعل بوده است.
1Assistant Professor, Department of Linguistics, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2Assistant Professor, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
3Ph.D. Student, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In recent decades, processing relative clauses (RCs) and studying their complexity in different languages had an important role in linguistic and psycholinguistic researches. This study is to compare the complexity of two types of Persian RCs: Subject-Subject (SS) type and Subject-Object (SO) type. This complexity is assessed on the psychological criterion of the preschool children’s understanding of the sentences in which these types of RCs are used. 96 Persian native children in three different age ranges of 3-4, 4-5, and 5-6 (each range 32 children) took part in this study. They were presented by the fore-mentioned types of sentences in two different forms of declarative and interrogative sentences, in different ways of showing pictures and realties, and also asking them to follow the order. Then their understanding of these sentences was tested. The results showed that SO type RCs, both in declarative and interrogative forms, were clearly more complex than SS type RCs.
کلیدواژه ها [English]
Language complexity, SS type relative clauses, SO type relative clauses, Persian, Preschool children